Door de Ned. en Duitse veenkolonien naar Twente - Reisverslag uit Haaksbergen, Nederland van Harry Vaarwerk - WaarBenJij.nu Door de Ned. en Duitse veenkolonien naar Twente - Reisverslag uit Haaksbergen, Nederland van Harry Vaarwerk - WaarBenJij.nu

Door de Ned. en Duitse veenkolonien naar Twente

Door: doge

Blijf op de hoogte en volg Harry

10 Juni 2014 | Nederland, Haaksbergen

Het wordt vandaag een lange rit, immers ik ben nog 20 km van Ter Apel af, de plaats die ik gisteren in mijn gedachten had. Vroeg en uitgeslapen zit ik al op mijn fiets, want het belooft een warme dag te worden. Ter Apel laat ik rechts liggen en via Banflair rijd ik langs een veenkanaal naar Emmercompascum. Wat een gebied! Wat een troosteloosheid moet het hier geweest zijn in deze veenkolonie! Slechts een kerkje-in-de-verkoop dat gelegen is aan de vaart getuigt nog van enige bekommernis en gaf een plek van troost voor de mensonwaardige uitbuiting van de veenarbeider. Dan nadert Bargercompascum, waar deze veenindustrie in het Veenmuseum nog te zien is. Ik herinner me nog de twee grote stoommachines, die een ploeg heen en weer door de veengrond trokken en zo systematisch de turf afgroeven. Dan kom ik in Zwartemeer en rijd - nog steeds langs een kanaal - naar het Duitse Schoninghsdorf. Opvallend veel nieuwe luxe huizen aan de waterkant, voordat ik het dorpscentrum nader. Een winkel, bakker, etc. Een pauze en Kaffee mit Abrikozenkuchen op het terras is dan weldadig. Verder gaat het, naar Adorf. Ik besef dat ik hier rijd in het gebied van de Kriegsgefangenen-Lager van weleer: de Zuidelijke Emslandkampen.
Dan kom ik in het dorp Georgsdorf, ook bekend van zo'n Lager; wat moet ik er meer van vertellen dan dat het thans zeker 'ganz net' is? Dus ik fiets door, hard door langs de eindeloze weg naar Nordhorn. Daar aangekomen wandel ik op mijn gemak door het drukke centrum en koers ik over de Gildeshauserstrasze Nederland weer binnen. Het is daar een mooi gebied en ik maak me wat boterhammen, terwijl veel wielrenners groetend voorbij schieten. Voort gaat het, langs Denekamp richting De Lutte en naar Losser. Een korte pauze bij de 'eenzame toren', een colaatje, dan op naar Glanerbrug. Maar bij Buurse kan ik de verleiding niet weerstaan om rust te nemen op het terras van Captain Jack. Gaar ben ik, zowel van dorst en vermoeidheid als van de hitte. Wat kan dan een Radler van Grolsch lekker smaken! Ik neem er nog een, ook al omdat ik goed op schema lig om 16.00 uur. Dan ben ik -122 km later - thuis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harry

Actief sinds 09 Juni 2014
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 20280

Voorgaande reizen:

09 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: