Door warmte besloot in de Friuli - Reisverslag uit Cividale del Friuli, Italië van Harry Vaarwerk - WaarBenJij.nu Door warmte besloot in de Friuli - Reisverslag uit Cividale del Friuli, Italië van Harry Vaarwerk - WaarBenJij.nu

Door warmte besloot in de Friuli

Door: Doge

Blijf op de hoogte en volg Harry

02 Juli 2014 | Italië, Cividale del Friuli

Overal slakken, van die grote bruine! Op het binnendoek van het tentzeil, het grondzeil, in de voortent en zelfs in mijn proviandtas. Gelukkig konden ze bij de eetwaar niet bij komen, maar de beestjes heb ik eerst overal uit moeten halen. Kunnen zij het helpen dat ze een bestaan als slak hebben... Dan regen tijdens het ontbijt, snel alles naar binnen getrokken en etend wachtend tot het over is. Ook mijn was, deels droog geworden, kon ik naar binnen krijgen; dat moet vanavond bij aankomst maar verder drogen.
Als het droog is vertrek, na eerst nog een cappucinno genoten te hebben. Al gauw zit ik op mijn route en via Peonis kom ik in Cornino, de plaats waar ik naar links moet afslaan richting Slovenie. Dan gaat het mis.. Ik sla te vroeg af en peddel een eind door over een mooi weggetje. Maar er gebeuren niet wat ik verwacht en begin te twijfelen, vragen dus maar. Helemaal verkeerd, ik moet terug, naar Maniago om op mijn route te komen. Maar waar is die? Dan herinner ik mij dat we dat traject niet in mijn GPS hebben gestopt, het betekent: slechts het boekje raadplegen. Weliswaar kost dat even tijd, maar het gaat. Via Pers kom ik in Colleredo di Mt. Albano en houd Tricesimo aan. Ik scheer over de vlakke, soms wat glooiende weg door het variabele landschap met op de achtergrond de bergen. Akkerbouw, tuinbouw en wijnbouw wisselen elkaar af en de dorpjes ademen ook de landelijke rust waar men voor elkaar nog tijd heeft. Veel ontmoetingsplaatsen dus, barretjes, pizzeria's en eenvoudige restaurants. In Ara Grande, bij Tricesimo, kan ik de verleiding niet weerstaan om aanvullend op mij tekort van gisteren een rosbief te bestellen. Met een grote bak rauwe groentes en gebakken aardappelen. De olijfolie maakte de salade tot een waar genot. Soms moet je op je gevoel werken en dat kan best goed uitpakken: alles is opgegaan! Zo kan ik er weer tegen, in een supertempo tussen de 25 en 30 km per uur knal ik naar Cividale del Friulu. Bijna.. Want vlak er voor moet ik uit de zon merk ik, even een cola er bij. Dan wijzig ik mijn plan. Ik wil niet zo laat aankomen door mijn aanvankelijk plan door te zetten. Ik stop gewoon in die plaats, waar gen camping is en neem een hotelletje. Als ik dan binnenrijd zie ik mijn hotel al: Hotel Roma. Meteen lekker geducht en de stad in voor wat kleine, noodzakelijk aanloopjes. En natuurlijk tegelijk de stad zelf bekeken. Het is heeft zo zijn eigen geschiedenis. Dat is al te zien aan een groot standbeeld Julius Ceasar, aan de talrijke steegjes die herinneren aan de Longobarden. Of aan de heerschappij van Venetië, waarvan met name de vestingwerken en bouwstijlen van huizen herinneren. Maar op een gegeven moment denk ik: waarom doe ik niet als de Italianen doen? Gewoon een lekker terrasje pakken, met een glas wijn er bij. En mensje kijken.. Nou daar loopt wat rond hoor!
Plotsklaps besef ik dat ik al aardig naar het einde ga van mijn trip. Morgen zou ik in Triest kunnen zijn en dus moet ik nu al nadenken hoe ik Istrie ga doen. Maar dat horen jullie nog wel.

  • 03 Juli 2014 - 16:04

    Henk V:

    Ha die Harry,
    Het gaat goed met je, zo te zien aan je verslagen!
    Je hebt er al heel wat kilometers opzitten, je bent natuurlijk bere sterk als je terug bent.
    Mag ik dan in je wiel zitten? Alleen met tegenwind hoor.
    Goede reis en veel fietsplezier.
    Henk

  • 03 Juli 2014 - 16:46

    Harry Ten Vaarwerk:

    Ja Henk, het gaat lekker. Ik merk inderdaad dat ik beresterk geworden ben, ik heb er ook het een ander voor moeten doen. Vooral niet forceren, jezelf niet overschatten. Maar ik draai soepel, soms gewoon lopen, dat is al moeilijk genoeg. Liters zweet ik af, maar ik heb Radler ontdekt een verduveld goed drankje! By the way: in mijn achterwiel zitten mag je altijd. Geef maar aan als je mij niet meer kunt volgen, houd ik gewoon wel effen in. Moet leuk blijven toch?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Cividale del Friuli

Harry

Actief sinds 09 Juni 2014
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 20230

Voorgaande reizen:

09 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: