Xanten, eens een Romeinse stad - Reisverslag uit Marienbaum, Duitsland van Harry Vaarwerk - WaarBenJij.nu Xanten, eens een Romeinse stad - Reisverslag uit Marienbaum, Duitsland van Harry Vaarwerk - WaarBenJij.nu

Xanten, eens een Romeinse stad

Door: Doge

Blijf op de hoogte en volg Harry

11 Juni 2014 | Duitsland, Marienbaum

Het was een vreemd gevoel toen ik mijn huis verliet, zwaaiend naar Betsy mijn vrouw. Wat zou de trip mij brengen? Wat zou mij ellenmaat wel niet kunnen overkomen? Gedachten, die weliswaar nergens op slaan, maar die toch door mijn hoofd speelden toen ik naar Eibergen, Groenloop, Vragender, Aalten, IJzerlo en Dinxperlo trapte. Daar maakte ik halt voor een ouderwets boterhammetje met kaas en jam, waarbij de bidon goede diensten deed. Ik fietste licht en soepel en bij Anholt kwam ik weer in mijn doen. Naar Rees en dan de Rhein over. Daarna pakte ik het dorp Appeldorn, waar ik mezelf trakteerde op koffie met een cola bij een Italiaanse pizzeria. Ploteling gaf mijn GPS haarscherp aan waar ik heen moest: weg van de lawaaierige snelweg en door de dreven naar Marienbaum. De kerk deed mij herinneren dat hier het plaatje een bedevaartsoord is, maar verdrongen werd in bekendheid door Kevelaer. In de kerk was het heerlijk koel, ik zag allerlei prullaria die herinneren aan bedevaarten. En vele grote biechtstoelen. Want Maria schijnt toevluchtsoord te zijn van de zondaars. Ik laat voor wat het is en koers verder, langs 2 campings die ik niet heb kunnen vinden. Zo sta ik plotseling voor de grote legionairsstad die Xanten eens was. Een groot museum ook, dat ik altijd al eens wilde bezoeken. En het is nog maar 16.00 uur. Dus ik sla nu toe, hoewel het niet te doen is in 2 uur en de prijs van 9 euro wel aan de hoge kant is. Het valt mij tegen, het komt vast omdat ik al veel meer Romeinse dingen heb gezien zoals in Turkije, Spanje, Italië en natuurlijk vorig jaar in Rome. Wel is het een prachtige lokatie voor gymnasiumscholieren voor hun verdere educatie. Zo liepen zij verkleed in Romeinse kleren en begeleid door een enthousiaste docent door het museumgebouw. Prachtig! Voor de zekerheid ga ik in de stad eten om te voorkomen dat ik op de voor mij onbekende camping niets kan krijgen. Verse forel met alles er op er aan aan in een Dalmatisch restaurant, waarbij een heerlijke Erdinger Weiszen niet te versmaden is. Met enige moeite heb ik de camping kunnen vinden: Gaststatte Bremer. Het houdt niet over. Bovendien vindt de baas het wel welletjes voor vandaag en gaat sluiten. Zo kan ik zelfs de voetbalwedstrijd Spanje - Nederland niet eens volgen..

  • 12 Juni 2014 - 23:23

    Marieke:

    Hoi pap,

    Ik zei gisteren alleen maar: 'pas goed op jezelf', maar ik wens je natuurlijk ook heel veel genot. Maar bij het lezen van de ingrediënten van dag 1 (boterham, koffie, museum, forel, camping) weet ik genoeg: nog geen 24 uur van huis en al verrukking genoeg.
    Slaap lekker. Vind het ontzettend gaaf dat je dit weer doet! X

  • 13 Juni 2014 - 07:16

    Jeannette:

    Hi Harrie, ik hoorde al van Betsie dat je vertrokken was. succes, veel geluk en heel veel plezier en voldoening alvast. In gedachten fiets ik met je mee, dus kijk graag weer uit naar jouw verslagen. De voetbalwedstrijd Spanje - Nederland is vanavond pas, dus misschien kan je die toch nog zien!

  • 13 Juni 2014 - 13:07

    Frans /agnes:

    we hadden niet begrepen datje al op stap was we hopen dat je een goede fietstocht beleven.
    ps 16juni een biertje extra ,trapt ze""

  • 15 Juni 2014 - 11:27

    Lou:

    Hallo Harry! Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag morgen de 16e juni en wensen, dat je nog heel veel van deze geweldige fietstochten zult kunnen blijven maken! Hebben het bericht van jou gelezen en we waren eigenlijk tegelijk op het zelfde plek waar jij was (Appeldorn/Marienbaum) op de terugweg van Weeze
    (vliegveld) naar Nordhorn de 12e juni. Maar we hebben jou helaas niet gezien....
    We zullen morgen dan ook een extra biertje (Wolfgang, ik wijntje) op jou en op een succesvolle fietstocht
    naar Kroatie en Venetie drinken!
    Veel plezier en goede reis!!

    Groetjes van Wolfgang en Lou

  • 15 Juni 2014 - 13:19

    Jan Ten Vaarwerk:

    Hai Harry,
    Goed van je dat je op de fiets nog zo aardig meekomt op je 69e.
    Geniet van je reis. Past helemaal bij je. Je was altijd al en fietsfanaat.
    Van harte proficiat met je verjaardag alvast en naar ik aanneem is er die dag toch wel een grote pils voor jou in een of andere kroeg/terras!! Vergeet in Venetie niet het Dogepaleis te bezoeken, daar is een prachtig museum ondergebracht.
    Goede reis en pas goed op jezelf.
    Groet,
    Jan

  • 15 Juni 2014 - 14:05

    Jet:

    Hoi Harry,
    allereerst alvast "van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag!!"
    Wat heerlijk om zo'n megafietstocht weer te kunnen ondernemen.
    Ik wens je veel genieten toe, goed fietsweer, leuke overnachtingsplaatsen en alvast voor morgen: PROOST!!

    Hartelijke groet
    Jet

  • 15 Juni 2014 - 14:39

    Herman Van Der Kuil:

    Hallo Harry,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Heel veel plezier met je fietstocht, wat een super prestatie weer.

    heel veel groeten,

    Herman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harry

Actief sinds 09 Juni 2014
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 20283

Voorgaande reizen:

09 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: