'Ich weiss nicht was soll das beduten' - Reisverslag uit Oberwesel, Duitsland van Harry Vaarwerk - WaarBenJij.nu 'Ich weiss nicht was soll das beduten' - Reisverslag uit Oberwesel, Duitsland van Harry Vaarwerk - WaarBenJij.nu

'Ich weiss nicht was soll das beduten'

Door: Doge

Blijf op de hoogte en volg Harry

16 Juni 2014 | Duitsland, Oberwesel

Gisteren moest ik afbreken. Een koude wind trok langs mijn benen en het werd mij te donker. Het weekendgebeuren hier op de camping ging echter gewoon door. Daarom ga ik vanmorgen maar gewoon verder, terwijl een stotende rijnaak voorbij trekt.
Wim, dank je voor de felicitatie. Ja vandaag ben ik je jarig!

Gistermorgen vertrok ik uit Mehlem naar Remagen, mij bekend van de 'de brug', de enige over de Rhein die nog volledig in tact was bij de opmars van de Amerikanen. Een snelle doorstoot volgde, maar naar drie dagen brak deze oude brug door het intensieve gebruik. Het uitzicht wordt trouwens steeds mooier, de bergen komen en de wijnranken zij er op vele plekken te zien. Dan kom ik in Andernach. Leuk. Toeristisch ook, maar het zijn vooral vele fietsers die het plaatsje bevolken. Via Urmitz kom ik na een omleiding in Koblenz, ontstaan uit de Romeinse legerplaats Ad Confluentas, de samenvloeiing van Rijn en Moezel. Oh ja het thema van dit deel van de fietstocht is ' de noordgrens van het Romeinse Rijk' . En dit bolwerk was een voorname plek in de beheersing van de grens. De resten van dit Rijk zijn overal te vinden in de fundering van de latere kerken. Ik ben er niet naar op zoek gegaan.. De stad was erg stil, de Moezel stak ik over en toen kwam ik in de drukte van Deutsches Eck, waar ' der Kaiser' staat indeel zijn glorie. Misschien dat het daarom zo druk is, gezellig, commercieel, kermisachtige toestand. Ik ben om het geheel heen gelopen, fietsen was niet mogelijk. Prachtig is het uitzicht bij Stolzenfels en verderop bij Koningstuhl en Spay. Met enkele lussen slinger ik over een mooi fietspad naar Boppard. Een mooie plaats, maar ook erg druk. Alle cruiseboten met hun passagiers leggen hier aan; ik zag er veel Spanjaarden en Chinezen. Verder ga ik en ik haal de boten weer in die mij bij mijn pitstop zijn gepasseerd. Het blijft onveranderd mooi, maar ik begin hongerklop te krijgen. In Sankt Goar, ook al zo'n mooi plaatsje dat het moet hebben van de vele toeristen, bestel ik een pittige goulashsoep met brood. En hoe wonderlijk: het helpt meteen. Natuurlijk moet ik ook de Loreley zien, de berg waar de Rijn omheen kronkelt en waar het zo gevaarlijk was en is voor de schepen. Een NL- aak gooit zich haaks op het water en vindt zijn weg. Kennelijk is de mythe van de lokstem van de Jungfrau ook bij Nederlanders bekend, want bovenop wappert ook de driekleur van ons land. Of is het om de Nederlanders te behagen, om hen te trekken om het gewin? ' Ich weiss nicht was soll es bedeuten' zingt de Jungfrau, zo herinner ik mij het lied dat ik op de ULO moest leren. En dan ben ik voordat ik het in de gaten kreeg in Oberwesel. De camping was gauw gevonden en er naast een goede pizzeria, Toscaanse, waar ik 'parpardelle al salmone' bestel. Een bezoek aan Oberwesel zit er niet meer in, ook omdat ik mijn berichtjes over de vorige dagen nog schrijven moest. Wie weet straks..

  • 16 Juni 2014 - 08:15

    Aleksander:

    Beste Harry,
    Een gelukkige verjaardag.
    Zit Praag op jouw route? Er zijn in Praag 20 brouwerijen, dus je zal zeker op bezoek komen.
    groeten
    Aleksander

  • 16 Juni 2014 - 10:24

    Betsy:

    Hoera Hoera! Proficiat met je 69e!!! Een fijn fietsdag met veel moois onderweg! XXX

  • 16 Juni 2014 - 10:37

    Jeannette:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een extra mooie dag van en een lekker stukje appeltaart bij de koffie. Liefs, Jeannette

  • 16 Juni 2014 - 12:05

    Toos En Henk Baakman:

    Gefeliciteerd. gefeliciteerd, gefeliciteerd. Hiep, hiep, hiep hoera!


    Harry,

    Wij wensen jou vandaag een mooie en rustige fietsdag en blijven je mooie verslagen lezen.

    Groeten vanuit Made van Toos en Henk


  • 16 Juni 2014 - 12:16

    Ria En Huub:

    Hiep, hiep, hiep, hoera, hoera, hoera. Harry, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. We hopen dat je vandaag een fijne fietsdag hebt en voor vanavond: proost.
    Groetjes uit Hengelo en Terborg. Ria en Huub.

  • 16 Juni 2014 - 13:41

    Roelie En Roelof IJspeerd:

    Hoi Harry,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en maak er een fijne fietsdag van.
    Groetjes uit Hengelo, Roelie en Roelof

  • 16 Juni 2014 - 15:27

    Luna:

    Hai opa :)
    Van harte gefeliciteerd We hopen dat je een mooie fietsdag hebt.
    Geniet ervan. En veel plezier op je verdere reis.

    Groetjes Dennis en Luna

  • 16 Juni 2014 - 21:16

    Wim Zieleman:

    Harry, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. we blijven je volgen.

    Wim en Margien Zieleman

  • 16 Juni 2014 - 23:11

    Joris:

    Pa van harte met je verjaardag! Ik kon niet bij je vertrek zijn en zal je via deze site gelukkig kunnen volgen. Ik gun je veel moois op je reis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harry

Actief sinds 09 Juni 2014
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 20287

Voorgaande reizen:

09 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: